توضیحات

انواع روش‌های حمل و نقل بار و خرده بار

با انواع روش‌های حمل‌ونقل بار آشنا شوید

امروزه با وجود پیشرفت تکنولوژی کسب‌وکارها و نوع زندگی بشر به شکلی شده است که برای انجام کارهای مختلف حداقل تا حالا برای یکبار هم که شده یکی از انواع روش‌های حمل‌ونقل بار را امتحان کرده‌اند. امروزه گستره صنعت حمل‌ و نقل به‌قدری وسیع شده که افراد برای ارسال و دریافت یک کلید یا حتی بزرگ‌ترین کالاها و محموله‌ها به شهرها یا حتی کشورهای دیگر یا برای صادرات و واردات از انواع روش‌های حمل‌ونقل بار استفاده می‌کنند.
در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع روش‌های حمل‌ و نقل بار و ارسال خرده بار آشنا کرده و این موضوع را برای شما روشن کنیم که کدام روش برای ارسال بار شما مناسب‌تر است؛ البته نحوه انتخاب روش حمل‌ و نقل به عوامل مختلفی مانند نوع کالا یا محموله از نظر فاسدشدن، وزن بار، حداکثر زمان موردنظر برای رسیدن به مقصد و… بستگی دارد.

 

انواع روش‌های حمل‌ونقل بار

همان‌طور که گفتیم نوع روش حمل‌ونقل بار شما با توجه‌ nبه معیارها و فاکتورهای مختلفی انتخاب می‌شود. حال در این قسمت می‌خواهیم شما را با انواع روش‌های حمل‌ونقل بار آشنا کنیم تا بتوانید روش مدنظر خود برای ارسال بار را به‌درستی انتخاب کنید. این روش‌ها شامل سه مورد مختلف می‌شود که عبارت‌اند از خدمات حمل‌ونقل از طریق دریا، خدمات حمل‌ و نقل بار از طریق خطوط هوایی و خدمات حمل‌ و نقل زمینی.

خدمات حمل‌ونقل زمینی

از معمول‌ترین و رایج‌ترین روش‌های حمل‌ونقل بار می‌توان به خدمات حمل‌ونقل زمینی اشاره کرد که به سه نوع حمل‌ونقل جاده‌ای، حمل‌ و نقل برون شهری و شهری و حمل‌ونقل ریلی تقسیم‌بندی می‌شود.
این روش که از قدیمی‌ترین روش‌های حمل‌ونقل بار به‌حساب می‌آید از سرعت و دقت بالایی در ارسال و دریافت بار برخوردار بوده و درگذشته برای انجام این روش از حیوانات مختلفی مانند شتر، اسب، قاطر، الاغ و… استفاده می‌شد که امروزه ماشین‌های مختلفی مثل کامیون، اتوبوس و… جایگزین شده‌اند.

روزانه ماشین‌آلات مختلفی مانند کامیون، اتوبوس، ون، موتور و… در حال جابه‌جایی کالا از شهری به شهر دیگر و از نقطه‌ای به نقطة دیگر هستند. قابل‌ذکر است که بدانید حمل‌ونقل ریلی کاربرد زیادی در حمل‌ونقل بار نداشته؛ اما بااین‌حال در برخی موارد پیش می‌آید که برای جابه‌جایی کالاها از این روش استفاده کنند.

مزایای انواع روش‌های حمل‌ونقل زمینی

ازجمله مزایای حمل‌ونقل زمینی بار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این روش حمل‌ونقل بار سرعت بالایی در برنامه‌ریزی حمل‌ونقل دارد.
  • امکان پیگیری لحظه‌ای و اطلاع از موقعیت فعلی کالا از طریق تماس با راننده فراهم است.
  • انعطاف بالایی خدمات‌دهی در این روش وجود دارد.
  • مقرون‌به‌صرفه بودن و اقتصادی‌بودن ازجمله مزایای این حمل‌ونقل است.
  • امکان حمل‌ونقل کالا به‌صورت درب‌به‌درب در این روش وجود دارد.
  • هزینه‌های بسته‌بندی کالاها در این روش بسیار مناسب‌تر از دیگر روش‌های حمل‌ونقل بار است.
  • آشنایی با قوانین حمل بار

در رابطه‌ با قوانین حمل بار ابتدا لازم است که بدانید یک شرکت باربری باید تمامی خدمات خود را طبق توافقاتی که با مشتری طی کرده، انجام دهد، اما اگر هیچ‌گونه توافقی بین مشتری و شرکت صورت نگرفته باشد، شرکت می‌تواند با هزینه و مسئولیت مشتری همان‌طور که صلاح می‌داند عمل کند؛ برای مثال می‌تواند بدون اینکه به مشتری اخطار دهد، بار را روی عرشه یا زیر عرشه حمل کند.
در این شرایط شرکت باربری مدنظر می‌تواند برای جابه‌جایی، شفافی، نگهداری و حمل‌ونقل کالا یکی از روش‌های وسایط نقلیه جهت حمل بار، مسیر باربری و جابه‌جایی یا روش حمل‌ونقل بار را انتخاب کند.
در آخر به این نکته توجه داشته باشید که نکات مختلفی مانند مسافت موردنظر برای جابه‌جایی کالا، ارزش کالا، زمان موردنیاز، وزن کالا، حجم کالا و… در تعیین روش حمل‌ونقل بار تأثیرگذار هستند.

خدمات حمل‌ونقل از طریق دریا

خدمات حمل‌ونقل از طریق دریا

در برخی از مواقع به دلایلی مختلفی مانند طولانی‌بودن راه، حجم و ابعاد نامتعارف آن‌ها (ماشین‌آلات صنعتی و موتوری)، زیاد بودن وزن یا حجم کالا نیاز است که کالای موردنظر از طریق دریا منتقل شود. خدمات حمل‌ونقل از طریق دریا برای بارهایی که به‌صورت فله هستند بسیار مناسب بوده و پیشنهاد می‌شود؛ بارهایی مانند نفت خام، محصولات کشاورزی، بنزین، زغال‌سنگ، آهن و… .
شاید این مورد برای شما جالب باشد که بدانید آماری که سازمان تجارت جهانی در سال 2015 منتشر کرد به این موضوع اشاره دارد که 1687 میلیون تن کالا به‌وسیله 177 میلیون کانتینر حمل از طریق دریا جابه‌جا شده است.

مزایای حمل‌ونقل بار از طریق دریا چیست؟

ازجمله مزایای حمل‌ و نقل بار از طریق دریا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه حمل‌ونقل بار از طریق دریا بسیار کمتر از دیگر روش‌های حمل‌ونقل بود و بسیار اقتصادی‌تر است
  • این روش نسبت به روش‌های دیگر آلودگی زیست‌محیطی کمتری را تولید می‌کند و برای حفظ محیط‌زیست روش مناسب‌تری است.
  • امکان حمل و جابه‌جایی بار در وزن و حجم بسیار زیاد را دارد.
  • امکان حمل و نقل و جابجایی طیف وسیعی از محصولات با ماهیت‌های مختلف، از طریق این روش وجود دارد.
  • در سراسر جهان از این خدمات حمل‌ونقل بار استفاده می‌کنند.
  • بین شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند، رقابت بسیار زیادی وجود دارد.
  • انواع روش‌های حمل‌ونقل بار دریایی

قابل‌ ذکر است که بدانید خدمات حمل‌ و نقل بار دریایی خود نیز انواع مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را برای شما مورد بررسی قرار می‌دهیم:

حمل‌ونقل دریایی به روش کراس استافینگ

از روش حمل‌ و نقل دریایی کراس استافینگ برای ارسال کالایی استفاده می‌شود که امکان ارسال مستقیم آن‌ها وجود نداشته و به همین خاطر ابتدا آن را به کشتی دیگر منتقل کرده و سپس به مقصد موردنظر ارسال می‌کنند.

حمل‌ونقل دریایی به روش ترانشیپ

روش ترانشیپ از طریق تغییردادن کشتی حمل بار انجام شده و برای بندرهایی که امکان حمل‌ونقل بار به شکل مستقیم را نداشته بسیار مناسب بوده و استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که بدانید اغلب در این روش تمام بار یکبار خالی شده و دوباره به کشتی بار زده می‌شوند.

حمل‌ونقل دریایی به روش چارترینگ

در حقیقت این روش را می‌توان نوعی اجاره یا رزرو کشتی در نظر گرفت که برای جابه‌جایی محصولاتی با حجم زیاد کاربرد داشته و محصولات بدون بسته‌بندی بارگذاری می‌شوند.

حمل‌ونقل دریایی به روش پروژه‌ای

برای نقل‌وانتقال کالاها و محصولات به شکل ویژه یا خصوصی از این روش حمل‌ونقل دریایی استفاده می‌شود. در این روش حمل‌ونقل محصولات صادراتی یا وارداتی به شکل پروژه‌ای و از طریق دریا انجام می‌شود.

حمل‌ونقل دریایی به‌صورت فله

برای حمل‌ونقل بارهایی که به شکل فله هستند و هیچ‌گونه بسته‌بندی خاصی ندارند، از روش حمل‌ونقل دریایی فله استفاده می‌شود.

خدمات حمل‌ونقل بار از طریق خطوط هوایی

خدمات حمل‌ونقل بار از طریق خطوط هوایی

این روش در صنعت حمل‌ونقل بسیار اهمیت بالایی داشته و طرف‌داران زیادی نیز دارد. ازآنجایی‌که این روش روشی پرسرعت و مطمئن برای ارسال و دریافت کالا به‌حساب می‌آید، به همین خاطر می‌توان آن را گزینه‌ای عالی برای افزایش سرعت در حمل بار در بازارها و زنجیره‌های ارسال دانست.
از دیگر نکات قابل‌توجه در خدمات حمل‌ونقل بار از طریق خطوط هوایی می‌توان به چگالی بالای آن اشاره کرد که باعث شده تا فضای زیادی در هواپیماهای بابری اشغال نشود.
این روش حمل و نقل بار برخلاف روش حمل‌ونقل دریایی بسیار پرهزینه بوده و برای جابه‌جایی کالاهایی که وزن و حجم زیادی نداشته و به طی‌کردن مسافت طولانی در مدت‌زمان کم‌نیاز دارند، بسیار مناسب است.

مزایای حمل‌ونقل بار از طریق خطوط هوایی چیست؟

ازجمله مزایای این روش حمل‌ونقل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شما می‌توانید کالای موردنظر خود را با اطمینان بالا و در امنیت کامل با استفاده از این روش جابه‌جا کنید.
  • اگر نیاز دارید که محموله یا بار خود را در کمترین زمان به دورترین مقصد بفرستید، این روش برای شما انتخاب بهتری است.
  • شما می‌توانید زمان حمل و رسیدن بار به مقصد را تا حد زیادی پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنید.

انواع روش‌های حمل‌ونقل هوایی بار

این روش هم مانند حمل‌ونقل دریایی به انواع مختلف داشته و به 2 صورت کلی انجام می‌شود:

حمل‌ونقل هوایی عمومی

کالاها و محموله‌هایی که به این روش حمل‌ونقل می‌شوند، کار سختی نبوده و ارزش زیاد و همچنین شرایط ویژه‌ای نیز ندارد. اما غالباً از این روش حمل‌ونقل هوایی برای ترانزیت محصولاتی مانند وسایل الکتریکی استفاده می‌شود و طبق آمار به‌دست‌آمده حدود 40 درصد از کل ترانزیت‌های هوایی در رده بین‌المللی مربوط به جابه‌جایی این کالا است.

حمل‌ونقل هوایی ویژه

در حمل‌ونقل هوایی ویژه برای جابه‌جایی کالاها و مرسوله‌هایی مانند حیوانات، مواد شیمیایی بسیار حساس، مواد غذایی دریایی، طلا، داروها، فلزات قیمتی و… استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

همان‌طور که گفتیم زندگی امروزه به شکلی شده که افراد برای جابه‌جایی کالاهای مختلفی به انواع روش‌های حمل‌ونقل بار نیاز پیدا کرده‌اند. روش‌های حمل‌ونقل بار شامل هوایی، دریایی و زمینی می‌شود که هر کدام انواع مختلفی داشته و مزایای زیادی برای شما به همراه دارند.
ما در این مقاله باربری لوان نور به طور کامل انواع روش‌های حمل‌ونقل بار را برای شما شرح دادیم تا بتوانید با اطلاعاتی که در دست دارید، بهترین روش حمل‌ونقل را برای ارسال و دریافت کالاهای خود انتخاب کنید.

 

4.4/5 - (12 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها